Werkzaamheden Vechtdal Verbinding lopen voorspoedig
Om het verkeer over de N340/N48 en de N377 in Overijssel op langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, passen Dura Vermeer, BAM en FL.B.V. deze wegen aan. De werkzaamheden lopen voorspoedig, zo is de nieuwe onderdoorgang in Balkbrug opengesteld en is een nieuw tracé gerealiseerd tussen de Ankummerdijk en de A28.
Ruim een jaar geleden is begonnen met de bouw van een onderdoorgang midden in Balkbrug op het project Vechtdal Verbinding. Eind maart is de onderdoorgang in Balkbrug opengesteld voor gemotoriseerd verkeer. Een mooie mijlpaal! Nu de onderdoorgang open is, wordt er gewerkt aan de Meppelerweg, Ommerweg en de inrichting van het plein bovenop de onderdoorgang in Balkbrug. Dit wordt rond de zomer van 2021 afgerond.
Nieuw knooppunt en drieweekse afsluiting van de N340
Tussen de Ankummerdijk en de A28 is een nieuw tracé aangelegd ten noorden van de bestaande weg. Het huidige weggedeelte op dit deel wordt vanaf september 2021 afgewaardeerd, omdat er minder verkeer gebruik van maakt. De parallelweg aan de noordzijde vervalt en de zuidelijke parallelweg wordt ingericht als fietspad. Uitritten van percelen worden verlengd en rechtstreeks aangesloten op de hoofdrijbaan. In de zomer van 2021 wordt de hoofdrijbaan van de N340 drie weken afgesloten, van 6 – 30 augustus. In die periode wordt de hoofdrijbaan opnieuw ingericht en worden verschillende fietstunnels op dit wegdeel aangesloten.
Over de Vechtdal Verbinding
In opdracht van provincie Overijssel werken Dura Vermeer, BAM en FL.B.V. samen onder de naam Vechtdal Verbinding (VDV) aan de N340, N48 en N377. Deze werkzaamheden vormen samen het project Vechtdal Verbinding. Naast bovengenoemde werkzaamheden, wordt ook hard gewerkt op andere plekken in het gebied. Benieuwd? Neem dan een kijkje op www.vechtdalverbinding.nl of volg het project Vechtdal Verbinding op Facebook, Instagram en via de BouwApp.
Dagelijks rijden er veel (vrachtauto’s) vanuit het oosten van Overijssel via de N377, de N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam en veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden worden deze wegen aangepast. Een flinke klus, wat begin 2020 is gestart en doorloopt tot medio 2022.