As-a-service weg toegepast aan de hand van MKI-waarde
In de pilot wordt een jaar lang ervaring opgedaan met "as-a-service" als contractvorm. In de pilot is Dura Vermeer vooralsnog fictief beheerder van de weg en voor de hele contractduur verantwoordelijk voor het ontwerp, de beschikbaarheid, het onderhoud, een optimaal gebuikerscomfort en een hoogwaardig hergebruik van de materialen na de levenscyclus.
De gemeente betaalt een vast bedrag per periode voor de beschikbaarheid van de weg. Wat voegt as-a-service toe? De gemeente en Dura Vermeer willen zo vooral achterhalen wat het as-a-service-concept toevoegt aan de circulaire oplossingen ten opzichte van de huidige mogelijkheden om duurzaamheid te stimuleren. Met name wordt gezocht naar de uitdaging ten aanzien van levensduur, voordelig onderhoud en maximaal hergebruik bij einde levensduur. Dit doen we op basis van MKI- berekeningen (milieukostenindicator) voor de diverse oplossingen en middels Trade-Off Matrixen wordt vervolgens de beste oplossing uitgewerkt. Amersfoort hoopt vooral op verrassende, baanbrekende innovaties vanuit de aannemer waaraan men zelf niet heeft gedacht, waarbij het uitgangspunt een zo laag mogelijke belasting is van het milieu. Bovendien wordt onderzocht hoe wordt omgegaan met bewoners en gebruikers als niet de gemeente, maar een particuliere onderneming beheerder is van de weg. Zoals in alle Amersfoortse infraprojecten is de participatie van omwonenden bij het project een belangrijke wegingsfactor.