Voldoet aan de Tunnelwet
Renovatie
De Velsertunnel. Wie is er niet doorheen gereden? De zestig jaar oude tunnel vormt een belangrijke verbinding van het Noordzeekanaal in de regio IJmond. Regelmatig stond het verkeer vast op de A22 ter hoogte van IJmuiden en Beverwijk door te hoge vrachtwagens, die toch dachten de tunnel te kunnen passeren. Dit vormde een groot probleem. Ook waren tunneltechnische installaties en de vluchtwegen aan vervanging toe. Om ervoor te zorgen dat het verkeer vlot en veilig door de tunnel kan blijven rijden, besloot Rijkswaterstaat de tunnel grootschalig te renoveren. Hiervoor moest de tunnel negen maanden dicht.
EEN BELANGRIJKE VERBINDING
VERBETERINGEN
BOUWCOMBINATIE
Op 15 april 2016 is bouwcombinatie Hyacint bestaande uit Dura Vermeer, BESIX en installatiebedrijf SPIE (Croon is hier later als participant bij aangesloten) begonnen met de ontmanteling van de tunnel. Nadat de stroom, veiligheidsinstallaties, brandmeldingsysteem en ventilatie afgekoppeld waren, kon het hak- en sloopwerk beginnen. Speciaal aangepaste freesmachines hebben honderden ribbels aan het plafond verwijderd en ook een deel van de betonnen vloer is weggefreesd. De betonnen constructie van de tunnel bleef hierbij onaangeroerd.
VERBETERINGEN
De doorrijhoogte van de tunnel onder het Noordzeekanaal is met 12 centimeter vergroot. Ook zit het laagste punt qua doorrijhoogte van de tunnel niet meer in het midden, maar bij de ingangen van de tunnel. Het ventilatiesysteem is omgebouwd, zodat het voldoet aan de nieuwe eisen. Ook zijn de ruim 50 tunnelinstallaties gemoderniseerd of vervangen en zijn er nieuwe vluchtwegen gebouwd. Het wegdek is voorzien van nieuw asfalt en er is voor 34.000 m2 aan lichtroosters aan de in- en uitgangen van de tunnel hersteld.
Na de werkzaamheden voldoet de Velsertunnel aan de Tunnelwet. Vanaf 2019 is dat een eis. In januari 2017 is de tunnel weer geopend. De tunnel kan er weer voor tientallen jaren tegenaan.