Een duurzame straat in de drukke binnenstad
Verbinding stationsgebied en binnenstad
Utrecht heeft haar stationsgebied vernieuwd. Sinds de bouw van Hoog Catharijne is de druk op de historische binnenstad flink toegenomen in het aantal inwoners, fietsers en automobilisten. Daarnaast waren het stationsgebied en de historische binnenstad twee aparte delen en wilde de gemeente Utrecht dit verbinden. Er is meer ruimte gecreëerd voor cultuur, woningen, winkels, water en groen. Het stationsgebied is namelijk niet alleen vernieuwd, het is ook duurzamer geworden.
Duurzame fietsroute
Lange levensduur
EEN GROENE ZONE
Zo is de Croeselaan – een belangrijke toegangsweg tot het stationsgebied – een duurzame straat geworden. De gemeente Utrecht wilde van de huidige Croeselaan een groene zone maken, met ruim baan voor fietsers en voetgangers. Er is daarom gekozen om het fietsverkeer te scheiden van het autoverkeer. Dura Vermeer heeft een brede middenberm aangelegd met daaromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer, waar een 30 km/h zone geldt. Aan de kant van de Jaarbeurs is een comfortabel en breed tweerichtingsfietspad met rood asfalt gerealiseerd. In de brede middenberm bevinden zich wandelpaden, bankjes, beplanting, kunstobjecten en sport- en spelelementen.
DÉ FIETSROUTE
De Croeselaan wordt dagelijks drukbezocht aangezien het dé fiets- en wandelroute naar het Centraal Station is. Daarnaast ligt het hoofdkantoor van Rabobank aan de Croeselaan, de Jaarbeurs en het Beatrixtheater zijn in het vizier en er zitten diverse restaurants in de omgeving. Dura Vermeer heeft op het gebied van omgevingscommunicatie regelmatig contact gehad met de verschillende stakeholders om hen op de hoogte te houden van de werkzaamheden en hen daarin te betrekken.
ENERGIE-OPWEKKENDE TEGELS
DE FIETS-EN WANDELROUTE
DUURZAAM
Achter de schermen heeft Dura Vermeer veel meer aan duurzaamheid en circulariteit gedaan dan dat je buiten op straat ziet. Bijhet uitwerken van het voorlopig ontwerp tot het uitvoeringsontwerp, zijn er zoveel mogelijk materiaalkeuzes gemaakt met het oog op duurzaamheid en circulariteit. Bestaande grondstoffen, materialen en elementen uit de huidige Croeselaan of directe omgeving zijn bijvoorbeeld hergebruikt en vastgelegd in een materialenpaspoort. Zo is in de toekomst duidelijk uit welke materialen de Croeselaan bestaat en welke materialen in de toekomst hergebruikt kunnen worden.
De éénrichtingswegen kregen een deklaag van epoxybitumen, asfalt dat wel tot drie keer langer mee kan dan gewoon asfalt. Daarnaast werd de grond gemengd met compost, hierdoor is er geen nieuwe grond aangevoerd. Dit scheelt veel vrachtwagenritjes en CO2-uitstoot. Het brede fietspad is gemaakt van cementloos beton – RaMaC – waar bij de productie minder CO2 vrijkomt. Ook kreeg het fietspad energiebesparende LED-verlichting, waarvoor de energie wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Deze innovaties en duurzame toepassingen brachten een behoorlijke uitdaging met zich mee.