Het Leidseplein heeft haar allure terug
Bruisend en druk
Talloze cafés en restaurants, straatmuzikanten, een bioscoop, taxi’s, fietsers, voetgangers en trams. Een schets van het Leidseplein in Amsterdam. Het is er bruisend en heel druk, wat tot september 2016 resulteerde in onveilige situaties. De Gemeente Amsterdam wilde iets doen aan deze situatie. Zij wilde meer ruimte (terug)geven aan voetgangers, een verkeersveilige en hoogwaardig ingerichte openbare ruimte en meer eenheid op het plein. Een project middenin de hoofdstad met een oppervlakte van twee voetbalvelden. Een mooie uitdaging voor Dura Vermeer om in een complexe omgeving te bouwen terwijl “de winkel” open moest blijven.
Toegankelijker en veiliger
Hoogwaardige inrichting
ZO MIN MOGELIJK HINDER
Het was namelijk niet de bedoeling dat het Leidseplein langdurig een bouwput werd. Voor de start van de werkzaamheden heeft Dura Vermeer daarom diverse voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd en zijn er gesprekken geweest met betrokkenen in de omgeving van het bouwterrein, zoals hotels, de Stadsschouwburg en het DeLaMar-theater. Dura Vermeer hield in de planning rekening met hun wensen en behoeften door meerdere dichtbij elkaar gelegen werkzaamheden “gezamenlijk” uit te voeren. Hierdoor werd het plein minder vaak afgezet, werd het geen bouwput en bleef het plein bereikbaar.
AUTOVRIJ
Het Leidseplein is een toegankelijker en veiliger plein geworden door het afsluiten van de toegangswegen. Het Leidseplein is nu alleen bereikbaar voor tramverkeer, fietsers en voetgangers. Automobilisten kunnen het Leidseplein niet meer bereiken. Het afsluiten van de toegangswegen betekende een verhuizing van de taxistandplaatsen naar ’t Leidsebosje. De vrijgekomen ruimte is bij het Leidseplein getrokken, waardoor het Leidseplein een grotere openbare ruimte is geworden. Een bijkomend voordeel is dat de voetganger hierdoor ook meer ruimte heeft gekregen.
Verbouwen met de winkel open
MINDER BOMEN, MEER LICHT
Dura Vermeer heeft het Leidseplein hoogwaardig ingericht. Op het plein zelf is gebruik gemaakt van grijze natuursteen bestrating en de fietspaden zijn voorzien van rood natuursteen. De groenvoorziening heeft een nieuwe indeling gekregen, er zijn namelijk minder bomen geplaatst. Hierdoor is er meer zonlicht op het plein en vallen de monumentale gebouwen veel meer op. Doordat de bomen verspreid staan over het Leidseplein, is de samenhang van het gebied verbeterd.