Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Nijmegen
Station Nijmegen toekomstbestendig
De komende jaren gaat Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het toekomstbestendig maken van station Nijmegen.
Vier jaar bouwen
Met het project krijgt station Nijmegen meer ruimte voor treinen en reizigers. Dat is nodig omdat het reizigers- en goederenvervoer per spoor de komende jaren toeneemt. De komende vier jaar worden sporen, wissels en perrons aangepast, komt er een nieuw eilandperron, een nieuwe reizigerstunnel, een westentree en een nieuwe overdekte fietsenstalling. Ook het opstelterrein bij de Wolfskuil wordt aangepakt. Om de hinder voor reizigers te beperken voert Metaalindustrie Qumey in dezelfde bouwperiode noodzakelijk onderhoud uit aan de monumentale perronkappen op het station.
Monumentale perronkappen
Nieuw entree
Omgeving
ProRail heeft de opdracht aan Dura Vermeer gegund vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en op hun aanpak om hinder voor de omgeving tijdens de bouw te minimaliseren. Han Berends, manager Grote Strategische Projecten en Programma’s bij Prorail: “Het beperken van hinder voor de omgeving vinden wij als ProRail, net als de andere betrokken partijen in het project, erg belangrijk. Zeker gezien de grootschalige ontwikkelingen die de komende jaren staan te gebeuren in het stationsgebied.” Ook duurzaamheid staat voorop in de bouw, onder andere door hergebruik van materialen en waar mogelijk het inzetten van elektrisch materieel.
Remko Uenk, Directeur bij Dura Vermeer: “We zijn trots om de komende jaren met een integrale aanpak het gehele station te gaan vernieuwen. Voor de zomer voeren we enkele voorbereidende werkzaamheden uit, waarna we in 2025 echt zichtbaar gaan starten buiten. Voor die tijd gaan we als bouwer kennismaken met de omgeving, voor wie we het gehele project oog hebben, met als uitgangspunt de hinder voor hen te minimaliseren.”
Ontwikkeling stationsgebied
Het stationsgebied van Nijmegen ondergaat de komende jaren een ware metamorfose. De gemeente Nijmegen, het Rijk, de provincie Gelderland, NS en ProRail werken hierin nauw samen. Het gebied wordt een plek waar reizen, wonen, werken, winkelen en recreëren samenkomen. Met meer ruimte voor treinen en reizigers, een nieuwe westentree en een vernieuwd stationsgebouw. En aan de centrumzijde betere voorzieningen voor buspassagiers, fietsers en een logischere indeling voor verkeersdeelnemers. Ook komen er in het gebied 2000 nieuwe woningen.
Beelden beschikbaar gesteld door ProRail, Arcadis en Office Winhov.