Fietsers en wandelaars kunnen veilig de A4 oversteken
Architectonische ambitie waargemaakt
De gemeente Den Haag werkt aan sterfietsroutes: bestaande fietsroutes van en naar de Haagse binnenstad die beter en veiliger gemaakt worden. Een van deze routes is het Trekfietstracé: de verbinding tussen de binnenstad en de wijk Ypenburg. Een veilige overgang over de A4 was voor deze route van belang. Dura Vermeer realiseerde hiervoor het Jan Linzelviaduct. Met de komst van dit viaduct kunnen wandelaars en fietsers gemakkelijker én veiliger het centrum van Den Haag bereiken.
De verbinding
Het viaduct
EEN BEHOORLIJKE CONSTRUCTIE
Het stalen viaduct is zo’n 335 meter lang en 6,5 meter breed; een behoorlijke constructie dus. De hoofdoverspanning van het viaduct over de A4 bestaat uit twee brugdelen die beide een lengte hebben van ongeveer 80 meter. Deze zijn in twee delen van 40 meter aangevoerd en gemonteerd op tijdelijke steunpunten. Vervolgens zijn de brugdelen constructief verbonden. De aanbruggen bestaan uit maar liefst vijf brugdelen met een gemiddelde lengte van 35 meter. Deze zijn op steunpunten van beton in de Vlietzone geplaatst en onderling gekoppeld.
Intensief
ZO MIN MOGELIJK HINDER
Een viaduct realiseren in een stedelijk gebied, boven de A4 én in de buurt van andere werkzaamheden is een uitdaging. Om zo min mogelijk hinder voor verkeer en omgeving te creëren, is het viaduct in delen geproduceerd op een externe locatie in Zeeland en ’s nachts ingehesen.
VERNOEMD
Het Jan Linzelviaduct is vernoemd naar de oudste Nederlandse jachtvlieger die vanaf vliegveld Ypenburg in mei 1940 meestreed tegen de Luftwaffe. Hij overleed in mei 2019.