Minder belemmering tussen goederentreinverkeer en scheepvaartverkeer
Spoorlijn verleggen in de Rotterdamse haven
Het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit de bedrijven Besix, Dura Vermeer, Mobilis en de staalbedrijven Hollandia en Iemants, hebben samen de onderbouw van het Theemswegtracé gerealiseerd.
Door dit deel van de havenspoorlijn tussen de Thomassentunnel in de A15 en de Merseyweg in de Botlek te verleggen, is de doorstroming van zowel het toenemende goederentreinverkeer als het scheepvaartverkeer verbeterd.
Aanleg Trogbrug
VERHOOGD SPOORVIADUCT
Het gehele tracé is als betonnen viaduct verhoogd aangelegd. Het grootste deel van het tracé is met behulp van steunpunten en prefab liggers gerealiseerd. Hiervoor zijn ca. 100 steunpunten gemaakt, tussen de bedrijven en bestaande infrastructuur en deels in het water van het Calandkanaal. Bij de kruising met de Merseyweg, de kabel- en leidingenstrook en de plaatselijke spoorlijn zijn twee gebogen betonnen trogbruggen (met een lengte van 120 meter en 150 meter) gemaakt.
TWEE BOOGBRUGGEN
Het tracé bevat verder twee stalen boogbruggen: één boven de Rozenburgsesluis en één boven de Thomassentunnel. Beide bruggen (van ruim 4.000 ton) zijn tijdens zorgvuldig voorbereide, afzonderlijke inrijdoperaties veilig geplaatst in het voorjaar van 2020. Bekijk hieronder de spectaculaire video's.
FOCUS OP VEILIGHEID
Een spoorweg verleggen midden in het petrochemische cluster van de grootste haven van Europa, vereist een absolute focus op veiligheid. SaVe werkte daarom nauw samen met opdrachtgever Port of Rotterdam en de omliggende bedrijven om de veiligheid te waarborgen en de hinder voor kritieke processen in de haven te minimaliseren.
Uitdagend bouwproject
Complexe inrijoperaties
VERLAGING KNOOPPUNT A15/N15
Het Theemswegtracé kruist in de nieuwe opzet met een stalen boogbrug het wegenknooppunt van de N15/Calandbrug en de A15/Thomassentunnel. Om de bouw van deze nieuwe spoorbrug mogelijk te maken is het totale wegenknooppunt circa 5 meter verlaagd.