Duurzame vervanging van ruim honderdjarige Spoorbrug
In samenwerking met ProRail heeft Dura Vermeer de 100 jaar oude brug over het spoor bij Witte Paarden in gemeente Steenwijkerland vervangen. Voor de nieuwe brug is gebruik gemaakt van hergebruikt staal en andere duurzame materialen.
Circulair en toekomstbestendig
Bij de bouw van de nieuwe brug zijn stalen hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt. Die dienden als hulpbalken tijdens de bouw van de sluizen. Deze balken zijn daar nieuw voor gekocht en nog uitstekend herbruikbaar voor deze brug. Daarnaast is het brugdek uit composiet gemaakt, een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Zo is er minder materiaal verbruikt en minder CO2-uitstoot. Het project draagt zo direct bij aan onze duurzaamheidsambities "Hergebruik? Zo vaak mogelijk!" en "Uitstoot op nul".
Geen buitendienststelling en tijdwinst
De werkzaamheden aan de nieuwe spoorbrug zijn zonder overlast voor het treinverkeer gerealiseerd. De werkzaamheden zijn ’s nachts uitgevoerd omdat er dan geen treinen rijden. Daarmee hebben we een enorme tijdwinst gerealiseerd.
Circulaire vervanging
Geen buitendienststelling
Actief meedenken
De huidige ruim honderd jaar oude spoorbrug is op dit moment niet toegankelijk voor verkeer. ‘Toen wij in augustus 2019 hoorden dat ProRail de brug ging vervangen met een verwachte doorlooptijd van drie jaar, zijn we gaan nadenken over een snellere aanpak met duurzame grondslag’ vertelt Peter Hassink, tenderleider bij Dura Vermeer. ‘We kregen van ProRail de kans om ons idee in bouwteamverband uit te werken. Met succes, want zoals het er nu naar uit ziet wordt de brug medio 2021 weer opengesteld voor verkeer. Ruim een jaar eerder dan gepland en zonder buitendienststellingen.’