Van 55 naar 41 wissels
Aan de oostkant van station Amersfoort verwijderen en vervangen we in opdracht van ProRail de wissels. Deze wissels zijn rond de dertig jaar oud en toe aan vervanging. In plaats van alle wissels één op één weer terug te leggen, komen er een stuk minder wissel terug: van 55 naar 41 wissels. Naast de wisselvernieuwing ontknopen we de sporen en vernieuwen we de spoorbeveiliging. Zo wordt het spoor rond het station minder storingsgevoelig en kunnen treinen straks met hogere snelheid het station binnenkomen en vertrekken.
DUURZAMER EN EFFICIËNTER
Minder wissels zorgt voor betere doorstroming van treinen en het is bovendien een stuk duurzamer. Er wordt bespaard op staal- en onderhoudskosten en doordat in de winter minder wissels sneeuw- en ijsvrij gehouden te worden is er minder CO2-uitstoot.
BELANGRIJKE SCHAKEL
Amersfoort is één van de drukste verbindingspunten van Nederland, met sporen naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Apeldoorn. Het is daarmee een belangrijke schakel tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Maar ook internationaal is Amersfoort van groot belang op de Europese corridor "North Sea-Baltic".