Vorige
Blog

'Sprezzatura' op de bouwplaats

Het lijkt zó simpel: er moet gewoon een vrachtwagen materialen komen lossen. Nou… dan kom je naar de bouwplaats toe, je lost die spullen en dan ga je weer. Maar met een krappe bouwplaats in een binnenstedelijk gebied werkt dat niet zo. Collega’s Bouwe van der Tuuk (foto links), logistiek manager bij Dura Vermeer en Guido den Hertog (foto rechts), bouwplaatsmanager bij het Paleis van Justitie in Den Bosch vertellen hoe het eraan toe gaat op zo’n bouwplaats. Een betrouwbaar bouwproces zonder gedoe. Dat is waar Guido en Bouwe voor gaan. Van ‘sprezzatura’ kan je wel spreken: prestaties die moeiteloos lijken, maar aan de achterkant toch behoorlijk uitdagend zijn. Een kijkje achter de schermen.

Eén vrachtwagen per keer

Met zoveel leveranciers tegelijk, een hoge tijdsdruk, een krappe bouwplaats, een kleine opslagruimte en weinig bouwliften heb je je handen er vol aan als je het niet goed regelt. Guido: “Er kan maar één vrachtwagen per keer op de bouwplaats, maar het gaat wel om de renovatie van een gigantisch gebouw. Het sloopmateriaal kan dus maar afgevoerd worden per één vrachtwagen op de bouwplaats, maar ook het aanleveren van de materialen. Twee of drie vrachtwagens in de straat naast het Paleis betekent chaos, de bewaking moet dan gaan kijken van wie die vrachtwagens zijn. Mensen in de omgeving gaan meldingen doen van overlast. Dat willen we voorkomen.” Als je leverancier bent voor Dura Vermeer krijg je daarom te maken met een speciaal ontwikkelend softwareprogramma. Het begon als een ‘ticketsysteem’, maar is inmiddels doorgegroeid naar een bouwplaatsmanagementsysteem. En hoe complex ook soms, iedereen wordt hier blijer van: omwonenden, de opdrachtgevers en leveranciers.

Digitale verkeersleider

Bouwe: “Je kan het systeem zien als onze digitale verkeersleider die zorgt dat jij als vrachtwagenchauffeur van a tot z weet waar je naartoe moet. Je weet wat de eindbestemming van de goederen is, tot aan de verdieping van het gebouw.” Het gaat dus niet alleen om de routing naar de bouwplaats, maar ook de ruimte op de bouwplaats en het reserveren van de bouwlift. Er is zelfs een liftbediende, zodat alles gestroomlijnd blijft lopen. Guido: “We laten het Paleis ook gebruikmaken van ons systeem voor het inhuizen. Ze maken gebruik van onze bouwliften en zijn er heel blij mee hoe dat verloopt.” Het is niet de eerste keer dat er op deze manier wordt gewerkt én positief op wordt gereageerd: bij De Rechtbank in Rotterdam was eveneens een specifieke logistieke aanpak en binnenstedelijk gebouwd met een beperkte bouwplaats.

Leverbetrouwbaarheid continu verbeteren


Natuurlijk gaat het niet altijd vlekkeloos, maar het gaat wel steeds ‘vlekkelozer’. Bouwe: “We meten actief de leverbetrouwbaarheid door vrachtwagens bij binnenkomst te scannen. Hierdoor zijn we steeds voorspelbaarder, en daarmee worden onze onderaannemers en leveranciers ook steeds beter voorspelbaar. Dat continu verbeteren komt ook goed naar voren bij het Paleis van Justitie, Guido: “We hebben nu de eerste fase van het project opgeleverd, en alle geleerde lessen van de afgelopen maanden nemen we nu mee naar de tweede fase.” Bouwe: “We willen bereiken dat we hiermee voorspelbaar, beheersbaar, meetbaar zijn en daardoor continu verbeteren. Ook wel ‘plan, do, check, act’.”

Iedereen tevreden

Guido: “In het begin hebben we meegemaakt dat leveranciers zonder zich aan te melden voor de poort stonden. Die moesten we dan terugsturen, omdat een andere vrachtwagen had gereserveerd.  We merken dat nu niemand meer onaangekondigd op de bouwplaats zich meldt. Maar ook andere afspraken worden inzichtelijk. Soms duurt de ontvangst van materialen langer dan de leverancier had verwacht. Je kan dus ook via het systeem in de gaten houden of dat allemaal goed verloopt. Het is een soort backup of iedereen zich, in relatie met het bouwproces, aan de afspraken houdt, of kan houden.” Bouwe vult aan: “Het systeem is geen stok om mee te slaan, maar om de samenwerking te optimaliseren. We nemen onderaannemers en leveranciers vanaf het begin mee in ons verhaal waarom we dit doen, al tijdens het inkoopproces en de contractbesprekingen. Iedereen is er tevreden mee en iedereen weet: als je op de afgesproken tijd komt, dan heb je de rust en ruimte om te laden of lossen. Drukke momenten zie je van tevoren aankomen, je weet waar de pieken ontstaan in de bouwprocessen.”

‘Sprezzatura’ ten top

Guido: “Voor de omgeving is het natuurlijk heel vervelend om stilstaande vrachtwagens op de weg te hebben. Het veroorzaakt lawaai en opstoppingen, tot onveilige situaties aan toe. Maar ook voor chauffeurs is het prettig om te weten dat ze de tijd krijgen om te laden of lossen. Ook zij hebben een planning. Op elkaar staan wachten is voor niemand prettig. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat als niemand er iets van merkt, als niemand geïrriteerd is, dat wij ons werk goed doen.” En dat is natuurlijk ‘sprezzatura’ ten top: met concentratie en discipline aan de buitenwereld laten zien dat het moeiteloos verloopt. Hoe minder je er als omgeving, leverancier of opdrachtgever van merkt, hoe beter je je werk hebt gedaan.

Lees meer over het Paleis van Justitie
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.