Geslaagde werkzaamheden Passerelle Zwolle tijdens treinvrije periode
Bekijk de timelapse
Fotografie door: Paul Poels.
De werkzaamheden aan de duurzame loopbrug de Passerelle in Zwolle zijn zeer voorspoedig verlopen; twaalf houten brugdelen zijn ingehangen over het spoor, het vloerdek is gelegd, de glazen panelen zijn gemonteerd en er is zelfs een extra portaal geplaatst. Na een week van dag en nacht werken zijn de contouren van de Passerelle goed te zien. Nu start de afbouw van de brug en vervolgens wordt de brug ingericht met veel bomen en planten. Vanaf medio 2025 kan iedereen over de brug lopen.
Wethouder Gerdien Rots bij gemeente Zwolle: "Ik ben enorm trots. Er is dag en nacht gewerkt door Dura Vermeer, Schmees & Lühn en ProRail aan deze enorme precisieklus. Ik heb genoten van de gesprekken met de vele Zwollenaren die kwamen kijken op de busbrug en bij het uitzichtpunt. De contouren van de Passerelle zijn nu goed zichtbaar voor Zwolle en ik verheug me op de opening in 2025, als de Passerelle het historische centrum en de zuidzijde van het station verbindt. Dankjewel aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd afgelopen week!"
André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer: “Deze brug is nu al iconisch omdat er zoveel bijzonderheden in zitten. Het is een beeldbepalende brug, gemaakt van hout en een van de grootste in zijn soort in Europa. Duurzaam gebouwd met een CO2-reductie van 78%. En innovatief omdat we dit in Nederland nog nooit op deze schaal gedaan hebben. Een prachtig technisch samenspel in deze treinvrije periode, met grote kranen en vakmensen die met elkaar keihard gewerkt hebben om deze ambitie waar te maken. Dus ik ben supertrots op iedereen die hier een bijdrage aan geleverd heeft, waaronder ProRail, gemeente Zwolle en Schmees & Lühn en vele anderen. We hebben goed samengewerkt om in de stad Zwolle deze mooie verbinding te maken.”
Groepsfoto van de bouwers van de Passerelle
Dronefoto: klaar voor het inhijsen
Het uitzicht- en informatiepunt en de busbrug
Er was ontzettend veel belangstelling van Zwollenaren en andere geïnteresseerden. Duizenden mensen hebben de werkzaamheden gevolgd. Met het mooie weer en de meivakantie was het voor veel mensen een mooi uitje. Veel mensen maakten al fietsend, lopend of skatend gebruik van de unieke mogelijkheid om op de busbrug te zijn en vanaf grote hoogte de werkzaamheden te bekijken. Bij het uitzichtpunt aan de zuidzijde van het station waren elke dag medewerkers van de gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer aanwezig om uitleg te geven over de werkzaamheden.
Wat gebeurt er het komende jaar?
Van de in totaal 16 brugdelen zijn er deze week 12 gelegd. De laatste vier komen nog over het busstation aan de zuidzijde van het spoor. Om die op hun plek te hijsen, hoeft het treinverkeer niet stil worden gelegd. Daarom gebeurt dat op een later moment. De enorme trappen (met 34 treden) worden in de komende periode ook geplaatst. Net als drie liften, die ervoor zorgen dat de brug ook toegankelijk is voor fietsers en minder validen. Daarna wordt de brug ingericht, want het wordt een opgetilde straat en parkachtige omgeving. Bankjes, groen en bomen zorgen dat de brug bijdraagt aan de biodiversiteit in de stad. Aan de zuidzijde staat de wijk Wärtz gepland, met woningen, horeca, onderwijsinstellingen, buurtvoorzieningen en ruimtes voor creatieve makers. Als alle ontwikkelingen in de Spoorzone steeds verder gerealiseerd worden, zal steeds meer duidelijk worden waarom de Passerelle essentieel is. Vanaf medio 2025 kan iedereen over de brug lopen.