Kinderopvang, speciaal- en regulieronderwijs onder één duurzaam dak
Op 13 december heeft Dura Vermeer Bouw Zuid West het nieuw gerealiseerde onderwijsgebouw aan de Coniferensingel in Gouda officieel opgeleverd. Het gebouw biedt ruimte aan scholen Auris Taalplein en De Triangel Gouda, kinderopvang Kind & Co en een gymzaal. Onder één duurzaam en veilig dak komen speciaal onderwijs, regulier basisonderwijs en opvang samen.
Niet alleen het ‘groene’ schoolgebouw zelf, met een moderne, multifunctionele gymzaal, is bijzonder; dat is ook de samenwerking tussen een kinderopvang, een reguliere basisschool en een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Door de huisvesting in 1 gebouw aan de Coniferensingel in de wijk Bloemendaal kunnen ruimtes worden gedeeld en wordt een doorgaande leerlijn geboden voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Ook vergroot deze samenwerking tussen regulier en speciaal basisonderwijs op 1 plek de mogelijkheden voor passend onderwijs aan kinderen met een stoornis in de taalontwikkeling en bovendien voor de doorstroom naar het regulier onderwijs.
"Wij zijn trots op de succesvolle oplevering van de nieuwbouw voor basisschool De Triangel, Auris Taalplein en kinderopvang Kind & Co in Gouda. Dit project is een prachtig voorbeeld van een succesvolle samenwerking die gestart is tijdens de bouwteamfase en doorgezet is in een vloeiend uitvoeringsproces. De samenwerking met de gemeente Gouda, de gebruikers, adviseurs en de installatiebedrijven Schoonderbeek en van Dorp hebben geleid tot een prachtig resultaat. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe faciliteiten een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de groei en ontwikkeling van de jonge generatie in deze gemeenschap", aldus Remko Bentvelsen, directeur Dura Vermeer Bouw Zuid West.
Opvang, speciaal- en regulier basisonderwijs onder één duurzaam dak
Grote opgave
“Gouda kent een gevarieerd onderwijslandschap en staat dan ook voor een grote opgave bij de vernieuwing van schoolgebouwen”, zegt onderwijswethouder Thierry van Vugt. “Creatieve oplossingen zijn nodig om leerlingen de best mogelijke plek te kunnen geven en om tegelijk de financiën binnen de perken te houden. Deze clustering in één integraal kindcentrum is het perfecte voorbeeld van een oplossing die eigenlijk alleen maar winnaars kent; en dan ook nog in een heel nieuw en duurzaam gebouw. Alle betrokkenen mogen hier trots op zijn. Een goed schoolgebouw zorgt voor een betere kwaliteit van onderwijs, met een inclusief karakter, en betere leerprestaties”.
Duurzaam bouwen
Bij de realisatie van het schoolgebouw is duurzaamheid centraal gesteld. Bij het nieuwe onderkomen is het droogstapelsysteem Drystack toegepast. Een duurzaam, milieuvriendelijk en veilig metselsysteem dat niet alleen minder CO2 uitstoot, maar hergebruik van de elementen in de verre toekomst mogelijk maakt. Het dak wordt ‘groen’ met het oog op wateropvang en biodiversiteit. Ook heeft het schoolgebouw zonnepanelen en wordt het schoolplein groen ingericht, in samenhang met het omliggend openbaar groen. De officiële opening is voorzien voor april 2025.
Ruimte en geld
Deze clustering van scholen en kinderopvang is volgens onderwijswethouder Thierry van Vugt het toonbeeld van de Goudse aanpak om bij de huisvesting van scholen efficiënt met ruimte en geld om te gaan.
Wethouder Van Vugt: "Gouda telt maar liefst 56 schoolgebouwen op 76.000 inwoners. Veel gebouwen zijn verouderd en deels afgeschreven. Als stadsbestuur delen we dan ook de noodzaak en urgentie van investeringen in onderwijshuisvesting. Daarin investeren we tientallen miljoenen. Maar met een totale gemeentebegroting van zo'n 385 miljoen euro per jaar is er een grens in wat de gemeente kan investeren in onderwijshuisvesting, ook gezien alle andere opgaven waarvoor we verantwoordelijk zijn. Wat het extra uitdagend maakt, is dat er te weinig middelen vanuit het Rijk komen voor onderhoud en investering in schoolgebouwen. Slimme oplossingen kunnen ons helpen, zoals clustering van scholen, waarbij de eigen identiteit behouden kan blijven, ruimtes beter worden benut en kinderen samen kunnen spelen op het schoolplein".