Werkzaamheden EMC Zeeland
Tijdens de derde buitendienststelling heeft Dura Vermeer op het tracé Kruiningen - Goes met een KROL (KRaan Op Lorries) diverse kasten verwijderd die naast het spoor stonden. Ook zijn er diverse treinbeveiligingswerkzaamheden uitgevoerd in het relaishuis van Kruiningen én Rilland Bath. In het spoor zelf zijn ES-lassen verwijderd én passtukken teruggeplaatst.
Sanering bekabeling
Sinds begin dit jaar zijn we bezig alle treinbeveiligingskabels over een lengte van ca. 20 km te saneren. Over het gehele tracé zijn er EMC-kabels gelegd en worden oude kabels verwijderd. Eind mei verwachten we deze werkzaamheden af te ronden.
Assentellers en de cijfers
Assentellers zorgen voor de beveiliging op het spoor. Dit systeem telt de treinwielen en daarmee weten we wanneer een trein een bepaalde sectie in- en weer uitrijdt en de sectie vrij is voor ander treinverkeer. De assentellers hebben bedrading nodig voor de voeding en voor datacommunicatie. Dat betekent dat er heel veel kabels getrokken moeten worden via kabelkasten op het hele tracé, via de ACE-kasten in de relaishuizen. Een greep uit de cijfers: 233 km kabel gelegd, 24 relaiskasten vervangen,75 kabelkasten geplaatst, 132 assentellers aangebracht, 737 relais verwijderd en 1 relaishuis uitgebreid incl. gebouwgebonden installaties.
Passage van twee bruggen
De EMC-kabels worden voor het grootste deel van het tracé ondergronds aangelegd. Echter, in het tracé liggen ook twee bruggen die gepasseerd moeten worden. De kabels liggen nu nog in een klembuis die tijdelijk over de brug is gelegd zodat ze beschermd liggen tegen o.a. ongedierte. Vanwege het specialistische werk dat hierbij komt kijken, namelijk werken op hoogte en boven water, worden de kabels pas later naar de stalen brugkoker overgebracht. Gezien de bescherming tegen het water in Zeeland, werkt het projectteam intensief samen met het waterschap Scheldestromen, zodat het passeren van dijkcoupures ook veilig plaatsvindt.