Activiteit | Woningbouw Bewonerszaken
VOOR MENS ÉN AARDE
Een woning moet duurzaam zijn en blijven. Renovatie is daarom een essentieel onderdeel in de bouwcyclus. Logischerwijs hebben renovatiewerkzaamheden voor bewoners een enorme impact. Alles staat op z’n kop; vreemde mensen over de vloer, overal stof, tijdelijk geen water etc. Het goed leren kennen en begrijpen van de bewoners is een must om buurten te begrijpen, om draagvlak te krijgen en om het verduurzamingsproces zo voorspelbaar en comfortabel mogelijk te organiseren voor iedereen.
Voorbereiding is hierbij 90% van het succes: hoe meer zorgen, twijfels en negatieve gevoelens we vooraf bij bewoners wegnemen, hoe minder risico op klachten en oponthoud tijdens de verbouwing en hoe soepeler het project verloopt. We houden de bewoners tevreden, terwijl we de buurt verduurzamen. Zo zorgen we voor de mens én voor de aarde. Dat is voor Het Goede Doen.
Renoveren doen we met elkaar
Voor kansen voor iedereen
Onze werkwijze
Dura Vermeer heeft een eigen werkwijze ontwikkeld: Verbindend Renoveren. Hierdoor kunnen we onze onderhoud- en renovatietrajecten van (huur)woningen zo goed mogelijk voor alle partijen uitvoeren. De belangen van de opdrachtgever, bewoners en technische oplossingen zijn even belangrijk. Van tevoren brengen we alle processen van de betrokkenen; de opdrachtgever, bewoners en technische oplossingen, duidelijk in kaart.
Elk project begint met het uitvoeren van een doelgroeponderzoek. Daaruit volgt een bewonersstrategie en communicatieplan waarin we precies vastleggen welke doelgroep(en) er in het complex wonen. Hier stemmen we onze aanpak, dienstverlening en communicatiemiddelen op af. Zo nemen we bewoners goed mee in de plannen, zodat zij weten wat hen te wachten staat. Uiteraard pakken we dit samen met onze opdrachtgever op en nemen we ook de huidige communicatiemiddelen hierin mee.
Meten is weten, Bewonerstevredenheid
Echte bewonerstevredenheid is onze drijfveer. Wij meten de bewonerstevredenheid dan ook minimaal twee keer tijdens een project. Dat levert altijd verbeterpunten op. Die vormen de basis voor tijdig bijsturen in een project maar ook in onze dienstverlening. Alleen een hoog cijfer is dus niet datgene waar we voor gaan. Het kan namelijk altijd beter. Door het toepassen van onze LEAN-werkwijze, worden we snel sterker, beter en effectiever. Ook zien we dat de motivatie van de betrokkenen op deze manier zeer hoog blijft, ze zijn enthousiast, tonen commitment, lef, energie en doorzettingsvermogen.
‘Bewoners staan centraal. We nemen hen zo goed mogelijk mee in de transitie.’
- Jay Erwich, bewonersconsulent