Een duurzame loopbrug die de oude binnenstad en de nieuwe stad verbindt
De gemeente Zwolle, ProRail en Dura Vermeer werken samen aan de bouw van de passerelle, de unieke en duurzame voetgangersbrug bij station Zwolle. Op woensdag 14 december markeerden Gerdien Rots, wethouder Spoorzone, Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, en André van der Vegt, directeur bij Dura Vermeer, het begin van de samenwerking voor deze bijzondere brug in Zwolle. De zogenoemde passerelle zorgt voor een nieuwe verbinding voor voetgangers tussen de centrum- en zuidzijde van het station. De bouw van de brug is gestart in 2023 en de oplevering vindt medio 2025 plaats.
dUURZAAM EUROPEES HOUT
Dura Vermeer gaat de onderbouw van de passerelle in Zwolle bouwen. Dura Vermeer is de winnaar geworden van de aanbesteding die ProRail op de markt heeft gebracht namens de gemeente Zwolle. In de toekomst is station Zwolle het groenste station van Nederland. Met de bouw van deze unieke voetgangersbrug over het spoor komt die ambitie weer een stap dichterbij. De nieuwe brug wordt namelijk van duurzaam Europees hout gebouwd. Hout is duurzaam, herbruikbaar en neemt CO2 in de omgeving op. Het materiaal zorgt voor een natuurlijke uitstraling. De CO2-uitstoot bij de bouw is uiteindelijk 74 procent lager dan bij de bouw van een vergelijkbare voetgangersbrug. De brug bestaat uit een S-vorm van ruim 130 meter lang en 10 meter breed.
Houten loopbrug
CO2-reductie
Impressiefoto's van ontwerpbureaus Karres+Brands, ipv Delft en Miebach.
Op naar Net Zero
Dura Vermeer werkt aan een groenere, betere en duurzame toekomst. Elke dag opnieuw. Wij hebben een kraakhelder doel. In 2030 is onze CO2-uitstoot gehalveerd en in 2050 zelfs naar nul. Dit lukt ons niet alleen: met al onze collega’s en iedereen in de keten kunnen we de teller versnellen. Ook dit initiatief telt op naar nul uitstoot. Zo gaan we samen ‘Op naar Net Zero’. Meer weten?